Herb Gminy Jastrząb

Burmistrz Jastrzębia
ZAWIADAMIA

o zmianie wysokości stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od 1 stycznia 2025 r.

Na podstawie art. 6m ust 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (D. U. z 2024 r. poz. 399 ) Burmistrz Gminy Jastrząb zawiadamia, że od dnia 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

W dniu 28 listopada 2024 r. Rada Miejska w Jastrzębiu podjęła uchwałę Nr VII/36/2024 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne .

Nowe stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Jastrząb obowiązują od 1 stycznia 2025 r. i wynoszą:

I.

  1. Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny wynosi 20,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkałej na nieruchomości.
  2. Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny zwolniona z części z opłaty dla właścicieli kompostujących BIO odpady wynosi 15,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkałej na nieruchomości.

II.

  1. Ustala się stawkę opłaty za pojemnik z odpadami komunalnymi powstającymi na nieruchomości niezamieszkałej zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny:
    • o pojemności 120 l - w wysokości - 7,40 zł,
    • o pojemności 240 l - w wysokości - 14,80 zł,
    • o pojemności 1100 l - w wysokości - 67,50 zł,
    • o pojemności KP 5 - w wysokości - 307,50 zł,
    • o pojemności KP 7 - w wysokości - 430,00 zł,
    • o pojemności KP 10 - w wysokości - 615,00 zł,
    • o pojemności KP 14 - w wysokości - 861,50 zł,
  2. Miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomości niezamieszkałej, na której powstają odpady komunalne, stanowi iloczyn zdeklarowanej liczby pojemników oraz stawki określonej w ust. 1 lub ust. 2.

III.

1. Ustala roczną ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe przez część roku, 

Roczna ryczałtowa stawka opłaty wynosi 177,00 zł, jeżeli odpady zbierane są w sposób selektywny.

IV.

  1. 1. Zgodnie z art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, każdy właścicieli nieruchomości zamieszkałej i niezamieszkałej otrzyma zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej na podstawie danych wskazanych w dotychczasowej deklaracji.
  2. Zawiadomienia zostaną doręczone przed pierwszym terminem płatności zmienionej opłaty tj. do 15 marca 2025 r.. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do uiszczenia przedmiotowej opłaty w wysokości podanej na harmonogramie opłat załączonej do zawiadomienia.
  3. Terminy i sposób uiszczenia opłat za gospodarowanie opłatami komunalnymi nie uległy zmianie: płatność w terminie do 15 dnia ostatniego miesiąca kwartału.
  4. W przypadku, gdy właściciel nie będzie uiszczał opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu wydana zostanie decyzja określająca opłaty, stosując wysokość podaną w zawiadomieniu zgodnie z art. 6m ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
  5. Właściciele nieruchomości nie mają obowiązku składania nowych deklaracji.
  6. Obowiązek zawiadomienia o nowej wysokości opłat nie dotyczy właścicieli nieruchomości, wobec których została wydana decyzja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W takiej sytuacji właściciel nieruchomości jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

PRZYPOMINAMY

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest zgłosić zmianę danych będących podstawą ustalenia należnej opłaty za odpady np.: zmiana liczby osób zamieszkujących nieruchomość, narodziny, zgon, sprzedaż lub kupno domu, zmiana sposobu zbierania odpadów (selektywne/zmieszane) poprzez złożenie nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmian.

Szczegółowych informacji można uzyskać w Urzędzie Gminy w Jastrzębiu PI. Niepodległości 5 na stanowisku ds. gospodarki odpadami pokój 25 II-gie piętro oraz pod numerem telefonu 48/6284872.

DODATKOWE WYJAŚNIENIA

Zmiana stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynika z konieczności dostosowania wysokości opłat do kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Wzrost stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi spowodowany jest znacznym wzrostem kosztów odbierania, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych odbierany o właścicieli nieruchomości i z terenu Gminy Jastrząb.

Wskazać należy także, że zgodnie z założeniami wynikającymi z zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, system gospodarowania odpadami komunalnymi ma charakter samofinansujący się. Oznacza to, że wszystkie koszty gospodarowania odpadami komunalnymi muszą być pokrywane z opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości. Koszty funkcjonowania systemu obejmują:

  • Koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiana odpadów komunalnych;
  • Koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  • Koszty obsługi administracyjnej systemu;
  • Koszty edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnym.

Poważnym problemem jest niska ilość segregowanych odpadów komunalnych, które firma odbierająca może bez wstępnej segregacji oddać do recyklingu. Mieszkańcy w znacznym stopniu uchylają się od ustawowego obowiązku oddzielenia poszczególnych frakcji odpadów. Zbyt niski procent odzysku może doprowadzić w przyszłości do nałożenia na Gminę kar finansowych w związku z nieosiągnięciem poziomu odzysku.