Burmistrz Jastrzębia
ZAWIADAMIA
o zmianie wysokości stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od 1 stycznia 2025 r.
Na podstawie art. 6m ust 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (D. U. z 2024 r. poz. 399 ) Burmistrz Gminy Jastrząb zawiadamia, że od dnia 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
W dniu 28 listopada 2024 r. Rada Miejska w Jastrzębiu podjęła uchwałę Nr VII/36/2024 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne .
Nowe stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Jastrząb obowiązują od 1 stycznia 2025 r. i wynoszą:
I.
- Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny wynosi 20,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkałej na nieruchomości.
- Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny zwolniona z części z opłaty dla właścicieli kompostujących BIO odpady wynosi 15,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkałej na nieruchomości.
II.
- Ustala się stawkę opłaty za pojemnik z odpadami komunalnymi powstającymi na nieruchomości niezamieszkałej zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny:
- o pojemności 120 l - w wysokości - 7,40 zł,
- o pojemności 240 l - w wysokości - 14,80 zł,
- o pojemności 1100 l - w wysokości - 67,50 zł,
- o pojemności KP 5 - w wysokości - 307,50 zł,
- o pojemności KP 7 - w wysokości - 430,00 zł,
- o pojemności KP 10 - w wysokości - 615,00 zł,
- o pojemności KP 14 - w wysokości - 861,50 zł,
- Miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomości niezamieszkałej, na której powstają odpady komunalne, stanowi iloczyn zdeklarowanej liczby pojemników oraz stawki określonej w ust. 1 lub ust. 2.
III.
1. Ustala roczną ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe przez część roku,
Roczna ryczałtowa stawka opłaty wynosi 177,00 zł, jeżeli odpady zbierane są w sposób selektywny.
IV.
- 1. Zgodnie z art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, każdy właścicieli nieruchomości zamieszkałej i niezamieszkałej otrzyma zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej na podstawie danych wskazanych w dotychczasowej deklaracji.
- Zawiadomienia zostaną doręczone przed pierwszym terminem płatności zmienionej opłaty tj. do 15 marca 2025 r.. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do uiszczenia przedmiotowej opłaty w wysokości podanej na harmonogramie opłat załączonej do zawiadomienia.
- Terminy i sposób uiszczenia opłat za gospodarowanie opłatami komunalnymi nie uległy zmianie: płatność w terminie do 15 dnia ostatniego miesiąca kwartału.
- W przypadku, gdy właściciel nie będzie uiszczał opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu wydana zostanie decyzja określająca opłaty, stosując wysokość podaną w zawiadomieniu zgodnie z art. 6m ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Właściciele nieruchomości nie mają obowiązku składania nowych deklaracji.
- Obowiązek zawiadomienia o nowej wysokości opłat nie dotyczy właścicieli nieruchomości, wobec których została wydana decyzja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W takiej sytuacji właściciel nieruchomości jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
PRZYPOMINAMY
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest zgłosić zmianę danych będących podstawą ustalenia należnej opłaty za odpady np.: zmiana liczby osób zamieszkujących nieruchomość, narodziny, zgon, sprzedaż lub kupno domu, zmiana sposobu zbierania odpadów (selektywne/zmieszane) poprzez złożenie nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmian.
Szczegółowych informacji można uzyskać w Urzędzie Gminy w Jastrzębiu PI. Niepodległości 5 na stanowisku ds. gospodarki odpadami pokój 25 II-gie piętro oraz pod numerem telefonu 48/6284872.
DODATKOWE WYJAŚNIENIA
Zmiana stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynika z konieczności dostosowania wysokości opłat do kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Wzrost stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi spowodowany jest znacznym wzrostem kosztów odbierania, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych odbierany o właścicieli nieruchomości i z terenu Gminy Jastrząb.
Wskazać należy także, że zgodnie z założeniami wynikającymi z zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, system gospodarowania odpadami komunalnymi ma charakter samofinansujący się. Oznacza to, że wszystkie koszty gospodarowania odpadami komunalnymi muszą być pokrywane z opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości. Koszty funkcjonowania systemu obejmują:
- Koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiana odpadów komunalnych;
- Koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- Koszty obsługi administracyjnej systemu;
- Koszty edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnym.
Poważnym problemem jest niska ilość segregowanych odpadów komunalnych, które firma odbierająca może bez wstępnej segregacji oddać do recyklingu. Mieszkańcy w znacznym stopniu uchylają się od ustawowego obowiązku oddzielenia poszczególnych frakcji odpadów. Zbyt niski procent odzysku może doprowadzić w przyszłości do nałożenia na Gminę kar finansowych w związku z nieosiągnięciem poziomu odzysku.